M. Franczak
Przewodniczący Komisji COTER Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, podkreślił, że „wspólne zaangażowanie obu tych instytucji zaowocowało wykształceniem się wspólnej wizji kluczowych kwestii, takich jak zagrożenia związane z warunkami makroekonomicznymi, potrzeba równowagi pomiędzy koncentracją tematyczną i odpowiednim stopniem elastyczności programów operacyjnych oraz wprowadzenie nowej kategorii regionów w okresie przejściowym”.
Wyłączenie warunków makroekonomicznych z bieżących wniosków ustawodawczych jest jedną z wielu propozycji usprawnień, których Parlament Europejski, jako pełnoprawny współprawodawca, broni w trakcie prowadzonych obecnie negocjacji z Radą w sprawie przyszłej polityki spójności. Danuta Hübner ostrzegła, że w przypadku gdy „minister finansów danego kraju nie stanie na wysokości zadania, sektor bankowy może za bardzo zwlekać z udzielaniem kredytów np. małym i średnim przedsiębiorstwom oraz gminom, w sytuacji gdy ze względu na warunki makroekonomiczne dany projekt mógłby zostać przerwany”. Kontrowersyjny mechanizm sankcji może prowadzić do zawieszenia płatności dla regionów ze względu na brak dyscypliny budżetowej zawiniony przez rząd krajowy, co byłoby niesprawiedliwą karą nałożoną na regiony.
Następnie wszyscy sprawozdawcy PE i KR-u w tej sprawie wzięli udział w ożywionej dyskusji w sprawie kolejnych kroków, które należy podjąć, aby polityka spójności stała się kluczowym instrumentem wspierania regionów i miast UE w przezwyciężaniu kryzysu. Współsprawozdawcy dokumentu PE na temat ogólnego rozporządzenia w sprawie funduszy UE Lambert Van Nistelrooij (Holandia) i Constanze Krehl (Niemcy) podkreślili, że konieczne jest szybkie osiągnięcie właściwego porozumienia w kwestii budżetu UE. – Nie może być tak, że Europa z jednej strony przedstawia konkretny program, taki jak strategia »Europa 2020«, a z drugiej strony przygotowuje zupełnie nieadekwatny budżet, który uniemożliwia realizację tego programu – powiedział Lambert Van Nistelrooij.
Z tego punktu widzenia podkreślił on także, iż „regiony i miasta skorzystają z większej koncentracji tematycznej, co pozwoli im specjalizować się zgodnie z własnym wyobrażeniem i wzrastać w sposób zrównoważony. Constanze Krehl przypomniała, że „w tych dniach szefowie wszystkich głównych instytucji UE wyraźnie stwierdzili, iż Europa potrzebuje inwestycji, wzrostu i miejsc pracy dla młodych ludzi”. – To świetnie – powiedziała. – Teraz potrzebujemy jedynie budżetu wyposażonego w odpowiednie środki. Po osiągnięciu porozumienia w tej sprawie możemy negocjować wszystkie szczegóły – dodała.
Sprawozdawca opinii KR-u na temat rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Michael Schneider (Niemcy), sekretarz stanu, pełnomocnik kraju związkowego Saksonia-Anhalt przy rządzie federalnym Niemiec, wyjaśnił na podstawie konkretnych przykładów stanowisko regionów i miast odnośnie do koncentracji tematycznej. – W Niemczech wiele regionów zmaga się z poważnymi zmianami demograficznymi: w Saksonii-Anhalt odpływ znacznej liczby wykształconych młodych ludzi zagraża konkurencyjności gospodarki lokalnej. Władze lokalne powinny mieć możliwość zajęcia się tym problemem także poprzez finansowanie z funduszy EFRR, dostosowując swoje programy operacyjne do bieżących potrzeb – tłumaczył Schneider.